Wanneer je aan fitness doet, is het onderwerp supplementen ongetwijfeld wel eens ter sprake gekomen. Welke supplementen je nodig hebt ligt echter maar net aan wat voor soort sport of fitness je doet. Daarnaast is je voedingspatroon ook belangrijk. In deze blog ligt de focus op de beste supplementen voor spieropbouw.

Doel supplementgebruik spieropbouw

Het is niet voor niets dat men zo graag supplementen gebruikt als hun doel spieropbouw is. Wil je meer spiermassa, dan betekent dat een aantal dingen. Waarschijnlijk doe je aan fitness of krachtsport. Hierbij doe je bepaalde oefeningen die je spieren belasten om zo over tijd meer spiermassa op te bouwen. Ook zul je op je voeding moeten letten, aangezien je voldoende eiwitten moet eten. Spierweefsel is namelijk grotendeels opgebouwd uit eiwitten. Voldoende eiwitten eten is van grote belang als het gaat om spierherstel en spieropbouw.

Het doel van supplementen bij spieropbouw is dus onder andere om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn natuurlijk uit voeding te halen, maar velen consumeren op een dag niet voldoende eiwitten. Supplementen als een eiwitshake kunnen dan zeer nuttig zijn om snelle eiwitten binnen te krijgen. 

Supplementen voor spieropbouw

Hierboven zijn eiwitshakes al behandeld als supplement. De reden dat eiwitshakes zo nuttig zijn is omdat het een snelle manier is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Doe je dit direct na een training, dan heb je gelijk een goede hoeveelheid eiwitten geconsumeerd op een makkelijke manier.
Een ander nuttig supplement is creatine. Velen zweren bij creatine omdat het hen meer kracht geeft en het ervoor zorgt dat men langer door kan trainen. Deze combinatie van factoren zorgt ervoor dat je dus zwaardere gewichten kunt gebruiken en ook vaker je oefeningen uit kan voeren, waardoor spieropbouw wordt bevorderd. Daarnaast is ook bewezen dat de stof creatine voor meer spiermassa zorgt. Al met al dus zeer belangrijk als je je spieren op wilt bouwen!

Daarnaast kunnen BCAA’s helpen bij spieropbouw. BCAA’s zijn aminozuren. Dit zijn de bouwstenen van eiwit. BCAA’s leveren energie en zijn belangrijk bij de omzetting van eiwitten in spieren. Aangezien dit bij spieropbouw zo van belang is, zijn BCAA’s zeer geschikt voor spieropbouw. 

Conclusie

Bovenstaande supplementen hebben allen een belangrijke rol bij spieropbouw. Wel is het sterk aangeraden om voor optimaal resultaat deze supplementen in te nemen in combinatie met gezonde voeding. Daarnaast is het natuurlijk zeer belangrijk dat er voldoende aan krachttraining wordt gedaan. Deze supplementen innemen zonder aan krachttraining/fitness te doen heeft weinig effect als het gaat om spieropbouw.